جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ – حداقل حقوق کارگران و اداره کار

جدول حقوق و دستمزد سال 1403 - حداقل حقوق کارگران و اداره کار

جدول حقوق و مزایای سال ۱۴۰۳

باشروع سال جدید، طبق قانون  هر ساله میزان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان از سوی دولت تعیین می شود. با شروع سال جدید و افزایش تعرفه ها میزان حقوق و دستمزد نیز افزایش پیدا خواهد کرد میزان افزایش دستمزدها در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد.

حقوق و مزایای سا ل1403
  • حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روزه  ۲.۳۸۸.۷۲۸ ریال
  • بن کارگری ۴۶۶.۶۶۷ ریال
  • حق مسکن ۳۰۰.۰۰۰ ریال
  • حق اولاد ۲۳۸.۸۷۳ ریال
  • پایه سنوات ۷۰.۰۰۰ ریال
  • حق عائله مندی ۱۶۶.۶۶۷ ریال

مقدار افزایش حدقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳، شورای عالی کار پس از جلسات متعدد، در نهایت به افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه سنوات و ۱۰ درصد به عنوان علی الحساب، در مجموع ۳۵.۳ درصد افزایش حقوق برای کارگران مشمول قانون کار مصوب کرد. این افزایش حقوق، از ابتدای سال ۱۴۰۳ اعمال شد.

فرمول محاسبه حقوق خالص در سال ۱۴۰۳

حقوق خالص کارگران در سال ۱۴۰۳، با توجه به عواملی مانند سابقه کار، نوع شغل، ساعات کار و مزایای جانبی، متفاوت خواهد بود. با این حال، می‌توان فرمول کلی محاسبه حقوق خالص را به صورت زیر بیان کرد:

حقوق خالص = حقوق پایه + مزایای جانبی – مالیات

حقوق پایه:

حقوق پایه، همان حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار است که در سال ۱۴۰۳، برای هر کارگر مشمول قانون کار، ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ ریال در ماه تعیین شده است.

مزایای جانبی:

مزایای جانبی، شامل موارد مختلفی مانند حق مسکن، حق اولاد، حق بن خواربار، عیدی و پاداش و… می‌شود.

مالیات:

مالیات حقوق، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، از حقوق ناخالص کارگران کسر می‌شود.

اضافه شدن حق عائله مندی:

در سال ۱۴۰۳، حق عائله مندی به حقوق کارگران اضافه شد. این حق، به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال، ۳۶۰ هزار تومان در ماه است.

طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی عدول  از حداقل دستمزد در لیست های بیمه ای خلاف قانون مقررات است و حداقل نرخ دستمزد بر اساس مصوبه شورای عالی کارتعیین شده است

به این نکته باید اشاره شود که این فرمول برای تمام سنوات و سالهایی که مورد نظر است قابل تصریح می باشد که هفت برابر حداقل دستمزد سقف حداکثر دستمزد را مشخص می نماید به عبارتی دیگر اگر ۲۳۸۸۷۲۸ ریال حداقل دستمزد باشد هفت برابر حداقل دستمزد برابر است با ۱۶۷۲۱۰۹۶  ریال به عبارت دیگر بیش از این اگر دستمزد در لیست بیمه توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود سازمان تامین اجتماعی ۱۶۷۲۱۰۹۶ ریال محاسبه می کند و الباقی را جزء مبنای محاسبه در میانگین بازنشستگی منظور نخواهد کرد و به عبارتی دیگر اگر ماه ۳۰ روز باشد حداکثر دستمزد در سال ۱۴۰۳ منهای مزایای مکتسبه شامل حق مسکن ، حق خواروبار و حق تاهل که جدیداً اضافه گردیده معادل ۵۰۱۶۳۲۸۸۰ ریال  خواهد بود.

پس حداکثر دستمزد در سال ۱۴۰۳ مبلغ اشاره شده می باشد و کارفرمایان باید به این مسئله اشراف داشته باشند مبلغ حق بیمه حداکثر دستمزد معادل ۱۵۰۴۸۹۸۶۴ ریال می باشد که از این مبلغ ۲۳% که معادل ۱۱۵۳۷۵۵۶۳ ریال سهم کارفرما و ۳۵۱۱۴۳۰۲ ریال سهم فرد بیمه شده می باشد که از حقوق کسر و به سازمان تامین اجتماعی بابت حداکثر دستمزد باید پرداخت شود

مزایای مکتسبه رفاهی شامل ۹۰۰۰۰۰۰ ریال حق مسکن، ۱۴۰۰۰۰۰۰ ریال حق بین کارگری ۵۰۰۰۰۰۰ ریال برای حق عائله مندی برای افراد متاهل ۳۰% آن برای لیست های بیمه قابل ارسال به سازمان تامین اجتماعی و اضافه شدن تا سقف دستمزد اعلامی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *