سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه

سازمان تامین اجتماعی برای رفاه کارمندان و کارگران و حمایت از طبقات مختلف شاغل ایجاد شد و در طی دهه‌ها با ایجاد تغییراتی افراد بیشتری را مورد پوشش قرار داد. استفاده از مزایای آن مستلزم پرداخت ماهانه حق بیمه خواهد بود. دریافت مستمری بازنشستگی، حمایت در صورت بیکاری، حق سنوات کاری از جمله حقوقی است که با پرداخت حق بیمه برای فرد بیمه‌شده ایجاد می‌شود. اطلاع از وضعیت پرداخت بیمه به همین دلیل، بسیار مهم است. افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند، برای اطمینان از این که کارفرما حق بیمه‌شان را پرداخت نموده باید دسترسی به سوابق بیمه‌ای خود داشته باشند. اشخاصی که از انواع بیمه‌های خویش فرما استفاده می‌کنند نیز نیازمند دسترسی به سوابق خود و اطلاع از وضعیت آن خواهند بود. روش‌هایی که فرد می‌تواند به سابقه بیمه خود دسترسی پیدا کند در ادامه آمده است.

دسترسی به سوابق بیمه

افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برای اطلاع از سوابق بیمه‌ای خود می‌توانند از روش‌های حضوری یا غیرحضوری استفاده کنند. هر کسی با توجه به شرایطش می‌تواند یکی ازین راه‌ها را انتخاب کند. امروزه بر بستر اینترنت امکان تسهیل امور فراهم شده است و در زمان و وقت افراد صرفه‌جویی می‌گردد. به همین دلیل به همگان توصیه می‌شود تا اموراتی که امکان آن موجود است، از طریق اینترنت به انجام برسانند.

۱. روش غیرحضوری از طریق سایت

وبسایت تامین اجتماعی به آدرس (tamin.ir) در دسترس عموم است. برای دسترسی به خدمات سایت باید پیش از هر کاری، ثبت‌نام کرد. برای ثبت‌نام به کد ملی و شماره تلفن همراهی که به نام بیمه‌گزار باشد، نیاز است. با وارد کردن کد ملی، شماره‌ای به تلفن همراه اعلام شده فرستاده می‌شود که برای راستی‌آزمایی درخواست ثبت‌نام است. با وارد کردن این شماره در سایت تامین اجتماعی، کدملی و شماره تلفن احراز هویت می‌شود و از فرد خواسته می‌شود تا رمز عبور یا گذرواژه خود را انتخاب کند. هنگام انتخاب گذرواژه باید زبان کیبورد گوشی همراه یا کامپیوتر، انگلیسی باشد. رمز عبور باید از هشت کاراکتر یا بیشتر تشکیل شده باشد و شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و اعداد نیز باشد. از نکات امنیتی که باید موقع انتخاب رمز عبور به آن توجه کرد این است که نباید شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی یا شماره تلفن فرد باشد.

۲.  روش غیرحضوری از طریق اپلیکیشن

امروزه اپلیکیشن‌های قابل نصب روی تلفن همراه مقبولیت زیادی دارند. تامین اجتماعی نیز برای دسترسی آسان‌تر و پیشگیری از هدر رفتن زمان، اپلیکیشنی به نام “مای تامین (My.tamin)” را طراحی و در دسترس قرار داده است. این برنامه را می‌توان از خود وبسایت تامین اجتماعی، کافه بازار یا مایکت دانلود و بر روی گوشی تلفن همراه هوشمند نصب کرد. با نصب آن دسترسی به پروفایل شخصی و فهرست‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و برای هر بار ورود نیازی به وارد کردن کد ملی و رمز عبور نخواهد بود. برای کسانی که به دلایلی مجبور هستند به صورت مرتب و مداوم وضعیت بیمه‌ای خود را بررسی کنند، نصب برنامه تامین اجتماعی من، انتخاب مناسبی خواهد بود. همه افراد تحت پوشش تامین اجتماعی، شامل بازنشستگان، از کار افتادگان، کارفرماها و بیمه‌گزاران می‌توانند با نصب این برنامه روی تلفن همراه خود، هر لحظه و هرجا به خدمات ارائه شده دسترسی داشته باشند.

۳.  مراجعه حضوری

در صورتی که فرد، دسترسی به اینترنت نداشته باشد یا به هر دلیلی قادر به استفاده از وسایل هوشمند نباشد می‌تواند به صورت حضوری به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی رجوع کرده و با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی کفایت می‌کند) درخواست خدمات نماید. کارمندان سازمان تامین اجتماعی از طریق سامانه قادر هستند سوابق بیمه‌ای مراجعین را در اختیارشان قرار دهند و پاسخگوی سوالاتشان باشند.

نحوه دسترسی به سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه

گاهی بر اثر بروز مشکلاتی فرد قادر نیست وارد سامانه تامین اجتماعی شود. اغلب این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد رمز عبور را فراموش کرده است، یا وبسایت به صورت موقت از دسترس خارج شده باشد. با توجه به شرایط پیش آمده برای اطلاع از سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه می‌توان از راه‌های زیر استفاده نمود.

۱. تغییر گذرواژه

چنانچه فردی رمز عبور خود، در سایت تامین اجتماعی را فراموش کرده باشد به سادگی می‌تواند اقدام به تغییر آن کند. برای این منظور باید به وبسایت تامین اجتماعی مراجعه کرد. با وارد کردن کد ملی، گزینه گذرواژه را فراموش کرده‌ام را انتخاب نموده تا به صفحه بعدی هدایت شوید. در این مرحله باید کدملی و روش بازنشانی از طریق پیامک را انتخاب کنید، رمز یک بار مصرف شش رقمی به شماره همراهی که زمان ثبت‌نام به سامانه معرفی کرده بودید ارسال می‌گردد. اعتبار آن ۵ دقیقه خواهد بود. باید کد تایید را در بخش مربوطه در سایت وارد کنید (دقت کنید زبان صفحه کلید انگلیسی باشد). حالا به صفحه‌ای برای انتخاب گذرواژه جدید راهنمایی خواهید شد؛ در این بخش نیز گذرواژه انتخابی خود را با همان شرایط که قبلا توضیح داده شد انتخاب کرده و در محل مربوطه بنویسید و آنرا در بخش دیگر تکرار کنید، سپس گزینه “صحت سنجی کد اعتباری و ثبت گذرواژه جدید” را انتخاب کنید. در صورتی که تمام قواعد انتخاب رمز عبور را رعایت کرده باشید اکنون رمز عبور جدید خود را به دست آورده‌اید. می‌توانید با مراجعه مجدد به وبسایت از سوابق بیمه‌ای خود مطلع گردید.

۲. مراجعه حضوری

در صورتی که گذرواژه را فراموش کرده و دسترسی به تلفن همراه خود نیز نداشته باشید برای دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه می‌توانید با مراجعه حضوری به شعب سازمان بیمه و دریافت نوبت از کارمندان سازمان بخواهید تا سوابق بیمه‌ای شما را بررسی کرده و به اطلاعتان برسانند. برای این امر باید کارت ملی را به اپراتور ارائه دهید و با این روش به سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه دست یابید.

۳. کدهای دستوری

در صورتی که امکان دسترسی به اینترنت نباشد یا فرد گوشی تلفن هوشمند در اختیار نداشته باشد؛ یا آن که نتواند از طریق مراجعه حضوری از سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه اطلاع یابد می‌تواند از کدهای دستوری تلفن همراه استفاده کند. برای این منظور باید شماره همراهی که موقع ثبت‌نام در سایت تامین اجتماعی استفاده شده است، در اختیار فرد باشد. در این روش نیازی به نام کاربری و رمز عبور نخواهد بود؛ همچنین به اینترنت و گوشی هوشمند نیاز ندارد.

در این روش از کدهای دستوری USSD (Unstructured Supplementary Service Data) استفاده می‌شود. این‌ها همان کدهای دستوری بین علامت‌های ستاره (*) و شارپ یا مربع (#) هستند و با این علامت‌ها متفاوت از شماره‌های تلفن می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از خدمات از خرید شارژ تلفن همراه و بسته‌های اینترنت تا استفاده از فعالیت‌های دولتی یا خصوصی را می‌توان با کدهای دستوری انجام داد. در این روش با استفاده از شبکه GSM، بین یک تلفن همراه و یک برنامه کامپیوتری امکان تبادل پیام فراهم می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی نیز خدماتی با استفاده از کدهای دستوری ارائه می‌دهد. برای استفاده از آن باید ستاره چهار مربع را شماره‌گیری نمود تا گزینه‌های دولت همراه روی موبایل ارسال شود. سپس شماره گزینه تامین اجتماعی را ارسال نموده و در فهرست بعدی گزینه استعلام، انتخاب و ارسال شود. در فهرست جدید شماره گزینه آخرین سابقه باید فرستاده شود. در مرحله پایانی باید کد ملی را ارسال نمود. به این صورت می‌توان به آخرین سابقه از سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه، دست یافت. کدهای دستوری برای سیمکارت‌های مختلف، اندکی متفاوت است؛ در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

ایرانسل

برای افرادی که دارای سیمکارت ایرانسل هستند و آن را موقع ثبت‌نام به تامین اجتماعی معرفی کرده‌اند برای استعلام سوابق می‌توانند از کد (*۴*۱۴۲۰#) استفاده کنند.

همراه اول

آن دسته از کاربران سایت تامین اجتماعی که سیمکارت همراه اول را به عنوان شماره همراه خود معرفی کرده‌اند باید کد (*۱۴۲#) را برای دسترسی به آخرین سابقه بیمه خود به کار برند.

رایتل

مشترکین شرکت رایتل برای آن که از خدمات تامین اجتماعی ارائه شده توسط کدهای دستوری بهرمند شوند می‌توانند کد (*۴*۱۴۲۰#) را شماره‌گیری نمایند. عیب این روش این است که با وجود به دست آوردن سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه، تنها قادر به دریافت آخرین سابقه خواهید بود و نمی‌توان به تمامی سوابق دست یافت.

جمع‌بندی

همه افراد ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که دسترسی به رمز عبور خود برای سایت تامین اجتماعی نداشته باشند و همزمان دسترسی به سابقه بیمه‌ای برای آنان ضروری باشد. برای دسترسی به سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون گذرواژه می‌توان از طریق سایت اقدام به تغییر رمز نمود. مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی نیز یک گزینه خوب دراین موارد است. برای رفاه حال افراد تحت پوشش تامین اجتماعی، امکان استفاده از کدهای دستوری نیز وجود دارد. در صورت داشتن هر گونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا همکاران ما در مرکز صبا مشاور در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

برای دریافت مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار با صبا مشاور تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *