اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

مزایای بی‌شمار بیمه تأمین اجتماعی که شامل پرداخت حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی تأمین اجتماعی و داشتن دفترچه درمانی بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما به منظور حمایت از حقوق کارگران، طبق قوانین خاصی کارفرمایان موظف هستند تا علاوه بر پرداخت حقوق ماهیانه، کارگران را تحت پوشش بیمه قرار دهند. داشتن بیمه یکی از شرایطی است که برای همه افرادی که می‌خواهند در محل جدیدی مشغول به کار شوند، اهمیت دارد. پرداخت و ثبت صحیح حق بیمه برای کارگران بسیار مهم است چرا که آینده آن‌ها را تضمین کرده و بازنشستگی بر اساس همین سوابق بیمه صورت می‌گیرد. پرداخت حق بیمه یکی از وظایف کارفرما در قبال کارگر است و قبل از شروع به کار باید بر سر این موضوع توافق شود. در صورت عدم وجود قرارداد بر سر این موضوع، در صورت شکایت کارگر، باز هم کارفرما ملزم به پرداخت حق بیمه می‌باشد.

در برخی موارد ممکن است کارفرمایان نسبت به این حقوق کارگران بی‌اعتنا بوده و از پرداخت حق بیمه آن‌ها خودداری کنند. اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر کارگر و یا هر کارمندی در هر بخشی که مشغول به کار باشد، ممکن است با آن مواجه شود. برای پیشگیری از مشکل عدم پرداخت حق بیمه، لازم است تا کارگران به صورت دوره‌ای سابقه بیمه خود را بررسی کنند تا از پرداخت آن توسط کارفرما مطمئن شوند. در این مقاله نحوه اعتراض به سابقه بیمه را به شما آموزش خواهیم داد.

حق بیمه چیست؟

حق بیمه مبلغی است که برای استفاده از مزایای بیمه به سازمان مربوطه پرداخت می‌شود و کارفرما مبلغ آن‌را از حقوق کارگران کسر خواهد کرد. بسته به نوع بیمه، درصدی از حق بیمه توسط خود کارمند یا کارگر و مابقی آن باید توسط کارفرما پرداخت شود.

بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

بیمه تأمین اجتماعی نوعی بیمه اجباری برای تمام کارگران و کارمندان دولتی است و بخش‌های خصوصی بسته به تمایل خود می‌توانند با پرداخت حق بیمه از مزایای آن استفاده کنند. بازنشستگی تأمین اجتماعی یکی از مواردی است که زندگی آینده کارگران را تسهیل کرده و تا حدودی دغدغه مالی آن‌ها را در دوران بازنشستگی کاهش می‌دهد. این بیمه یکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی است که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، بنابراین آشنایی با اعتراض به سوابق بیمه تأمین اجتماعی برای افراد تحت حمایت این بیمه الزامی است. برای استفاده از مزایای بیمه لازم است تا قبل از فرا رسیدن زمان بازنشستگی، کارگران نسبت به جمع آوری و تکمیل سوابق بیمه خود اقدام کنند. اعتراض به سابقه بیمه تأمین اجتماعی یکی از مواردی است که در صورت وجود نقص در سوابق می‌توان انجام داد. قبل از پرداختن به اعتراض به سوابق بیمه تأمین اجتماعی باید شرایط بهره‌مندی از این بیمه و نحوه بازنشستگی را بر اساس قوانین مربوطه را مرور کنیم.

شرایط لازم برای بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی

  • داشتن کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان
  • حداکثر سن بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی ۵۰ سالگی می باشد
  • داشتن سابقه حداقل ۳۰ روز پرداخت بیمه

به منظور بهره‌مندی از حقوق بازنشستگی، برای آقایان بالای ۶۰ سال و خانم‌های بالای ۵۵ سال با سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال، امکان خرید بیمه تأمین اجتماعی جهت بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد.

انواع بیمه تأمین اجتماعی

به دو دسته کلی بیمه اجباری و اختیاری تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به طور کامل به هر یک خواهیم پرداخت.

بیمه اجباری

در همه مشاغل کارفرما وظیفه پرداخت حق بیمه کارگران و کارمندان خود را دارد و عدم بیمه کردن کارگران، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای کارفرما داشته باشد. در این حالت ۳۰ درصد از کل حقوق کارگر صرف حق بیمه شده که ۲۳ درصد آن باید توسط کارفرما و ۷ درصد آن توسط کارگر پرداخت شود.

بیمه اختیاری

افرادی که تحت حمایت کارفرما نمی‌باشند و بیمه دیگری ندارند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

بیمه بازنشستگی چیست؟

پس از ۳۰ سال فعالیت در حرفه مربوطه، می توان درخواست بازنشستگی نمود، همچنین آقایان در سن ۶۰ سالگی و خانم‌ها در سن ۵۵ سالگی می‌توانند خود را بازنشسته کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

در صبا مشاور بخوانید: مشاوره بیمه تامین اجتماعی

روش‌های اعتراض به سوابق بیمه تأمین اجتماعی چگونه است؟

پس از بیمه شدن کارگران توسط کارفرما، اغلب کارفرمایان ماهانه و به طور منظم حق بیمه را پرداخت می‌کنند. در صورت عدم پرداخت حق بیمه، نحوه اعتراض به سوابق بیمه به دو صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. بدین منظور کارگران می‌توانند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی نسبت به این عدم پرداخت اعتراض کنند. برای اثبات ادعای کار در مقطع زمانی برای کارفرمای مربوطه، وجود فیش حقوقی یا حکم کارگزینی و یا هر مدرک قانونی دیگری که نشان دهنده اشتغال وی باشد الزامی است. به دلیل اینکه ممکن است بعضی افراد امکان مراجعه حضوری به شعب بیمه را نداشته باشند، به منظور تسهیل روند اعتراض به سابقه بیمه، سازمان تأمین اجتماعی اقدام به راه اندازی سایت کرده که کلیه اطلاعات افراد تحت پوشش بیمه در آن ثبت می‌شود و از این طریق می‌توان به طور دقیق سابقه بیمه خود را مشاهده کرد. همچنین می‌توان اعتراضات خود را از طریق سامانه تأمین اجتماعی بخش مربوط به اعتراض به سوابق بیمه انجام داد.

اعتراض به سوابق بیمه دارای کسری کار

در صورت پرداخت ناقص حق بیمه اعتراض مربوطه در دسته‌بندی اعتراض به سوابق بیمه دارای کسری کار ارتباط دارد و شما باید برای روزهایی که حق بیمه پرداخت نشده است اعتراض کنید.

اعتراض به سوابق بیمه ناموجود

اگر پس از اشتغال به کار از زمان شروع تا پایان کار حق بیمه‌ای پرداخت نشده باشد، اعتراض مربوطه در دسته‌بندی اعتراض به سوابق بیمه ناموجود قرار می گیرد. بسته به نوع نقصی که در سابقه بیمه وجود دارد نحوه اعتراض به سابقه بیمه متفاوت است.

معرفی سایت و مراحل ثبت اعتراض

نحوه انجام اعتراض به سابقه بیمه از طریق سایت برای کاربران آسان می‌باشد؛ برای اعتراض به سوابق تأمین اجتماعی، پس از ورود به سایت تأمین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir اگر حساب کاربری ندارید ابتدا حساب کاربری ایجاد کنید، نام کاربری کد ملی‌تان خواهد بود.

  • با وارد کرد گذرواژه وارد حساب خود شوید.
  • در منوی بالا وارد بخش بیمه شدگان شوید
  • وارد سوابق بیمه شوید

در بخش سوابق بیمه می‌توانید مدت کل سابقه و کارگاه‌هایی را که در آن کار کرده و حق بیمه برایتان پرداخت شده است را مشاهده کنید.

  • برای اعتراض به سابقه بیمه از بخش مربوط به سوابق بیمه، سوابق بیمه ناموجود را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به آدرس محل کار، تاریخ شروع و پایان کار، استان محل کار و فرم مربوط به اعتراض به سوابق تأمین اجتماعی را پر کرده و تایید نمایید.

 پس از بررسی اعتراض به سابقه بیمه، درخواست شما به شعب مربوطه ارسال می‌گردد و در اسرع وقت به آن رسیدگی می‌شود. در صورت تایید صحت ادعای شما، سازمان تأمین اجتماعی کارفرما را موظف می کند تا حق بیمه را پرداخت کند.

  • برای اعتراض به سوابق بیمه دارای کسری کار گزینه مربوط به سابقه بیمه دارای کسری کار را انتخاب کرده و لیستی به تفکیک شامل سال‌ها، ماه‌ها و روزهایی که جز سابقه بیمه‌تان است نمایش داده می‌شود.
  • در قسمت ویرایش، روزهایی که مشغول به کار بوده‌اید اما حق بیمه آن پرداخت نشده است را به طور دقیق وارد کنید و آن را تأیید و ارسال نمایید.

در صورت صحت اطلاعات وارد شده سازمان تأمین اجتماعی، اعتراض به سوابق تأمین اجتماعی را به کارفرما اطلاع داده و وی را موظف به پرداخت حق بیمه می‌کند.

علاوه بر مشاهده سوابق از طریق سایت، اگر به اینترنت دسترسی ندارید، با شماره‌گیری کد دستوری ۱۴۲۰#*۴* از طریق موبایل می‌توانید گزینه استعلام و سپس سابقه بیمه را انتخاب کرده و سوابق خود را مشاهده کنید، اما برای اعتراض به سابقه بیمه باید به سایت مراجعه کنید.

 یک روش دیگر که برای اطلاع از سابقه بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد، نصب اپلیکیشن تأمین اجتماعی من است که بر اساس آن از آخرین سابقه بیمه خود مطلع شده و در صورت وجود نقص، می‌توان نسبت به اعتراض به سابقه بیمه اقدام کرد. استفاده از روش‌های معرفی شده بسیار آسان بوده و کارگران و کارمندان بخش‌های مختلف خود باید  به فکر باشند و بهتر است به صورت دوره‌ای با روش حضوری و یا غیرحضوری سابقه بیمه خود را بررسی کنند تا در آینده دچار دردسر نشوند.

اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی

 حق بیمه پرداخت نشده چگونه محسابه می‌شود؟

بسته به اینکه کارگر در حال حاضر نزد کارفرما مشغول به کار باشد یا خیر نحوه محاسبه حق بیمه متفاوت خواهد بود. پس از اعتراض به سابقه بیمه مبلغ آن با استفاده از فرمول‌های خاصی محاسبه خواهد شد.

فرمول محاسبه حق بیمه کارگرانی که حق بیمه‌شان پرداخت نشده و همچنان مشغول به کار می‌باشند:

میزان دستمزد فعلی × تعداد روزهایی که بیمه پرداخت نشده ×۳۰٪

فرمول محاسبه حق بیمه کارگرانی که حق بیمه‌شان پرداخت نشده و در حال حاضر مشغول به کار نیستند:

میزان دستمزد قانونی اشتغال در سال مربوطه ×تعداد روزهایی که حق بیمه پرداخت نشده ×۳۰٪

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل به موضوع اعتراض به سابقه بیمه پرداختیم. در صورت نیاز به مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قانون کار از طریق شماره تماس‌های زیر با مرکز صبا مشاور ارتباط برقرار کنید.

مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار در صبا مشاور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *