شرایط افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

شرایط افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

یکی از مزایایی که سازمان تامین اجتماعی برای بیمه‌گزاران خود در نظر گرفته است، تحت تکفل قرار دادن همسر، فرزندان، پدر و مادر است. زمانی که یک فرد بیمه شده اطرافیان خود را تحت تکفل قرار می‌دهد، به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا از خدمات و مزایای این سازمان بهره‌مند شوند. زمانی که یک فرد سرپرست خانواده باشد و اعضای خانواده را تحت کفالت در آورد، دفترچه بیمه به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد. در صورتی که بیمه فرد بیمه‌گزار از نوع اجباری باشد، می‌تواند بدون پرداخت هزینه اضافی برای خودش و اعضای خانواده‌اش دفترچه بیمه دریافت کند. اما اگر بیمه او از نوع اختیاری باشد، برای تهیه دفترچه متحمل هزینه‌هایی خواهد شد. مراحل دریافت دفترچه هم برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. علاوه بر این افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان زن و مرد نیز متفاوت هستند و تحت تکفل درآوردن برای هر کدام از آن‌ها به شرایط مختلفی بستگی دارد. در ادامه به افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی و مدارک لازم برای ثبت نام آن‌ها می‌پردازیم.

تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی به چه معنا است؟

تحت کفالت یا تکفل به فردی گفته می‌شود که از طریق فرد بیمه شده، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در می‌آید و می‌تواند از خدمات و مزایای بی‌نظیر آن استفاده کند. البته لازم به ذکر است که افراد تحت تکفل تامین اجتماعی نمی‌توانند از همه مزایای این سازمان استفاده کنند؛ برای مثال مشمول دریافت مستمری و بازنشستگی نخواهند شد.

به افرادی که تحت تکفل همسر، پدر یا مادر خود قرار می‌گیرند، عائله گفته می‌شود. در صورتی که فرد بیمه شده فوت کند، مستمری او به عائله می‌رسد. بازماندگان برای اینکه بتوانند مستمری بیمه‌گزار را دریافت کنند باید کارت ملی خود و کارت ملی فرد بیمه شده را به شعب بیمه تامین اجتماعی شهر خود ببرند و نکاتی که به آن‌ها گفته می‌شود را رعایت کنند. بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی تنها همسر، فرزند، پدر و مادر می‌توانند جزو افراد تحت تکفل تامین اجتماعی باشند و افراد دیگری مانند خواهر و برادر جزو این افراد محسوب نمی‌شوند. لازم به ذکر است که برای تحت پوشش قرار دادن افراد تحت تکفل، نیازی به پرداخت حق بیمه نیست.

شرایط افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، افرادی که تحت تکفل بیمه‌شدگان قرار دارند می‌توانند از خدمات و مزایای این سازمان استفاده نمایند. البته برای این افراد شرایطی قرار داده‌اند و با رعایت این شرایط می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. بر اساس جنسیت بیمه‌شدگان، افراد تحت تکفل تامین اجتماعی شامل افراد زیر هستند:

افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران مرد

افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی که برای بیمه‌شدگان مرد در نظر گرفته شده‌اند، افراد زیر هستند:

  • یکی از اصلی‌ترین افراد تحت تکفل مرد بیمه شده، همسر او است.
  • فرزندان پسر فرد بیمه شده تا سن ۲۲ سالگی می‌توانند تحت تکفل او باشند. البته شرایطی برای آن‌ها وجود دارد؛ برای مثال فرزندان باید مشغول به تحصیل باشند، شاغل نباشند یا دچار بیماری خاص، از کار افتادگی یا نقص عضو باشند.
  • فرزندان دختر فرد بیمه شده تا سن ۱۸ سالگی می‌توانند تحت تکفل او باشند و پس از آن مشروط به اینکه مجرد باشند می‌توانند تحت تکفل بمانند.
  • والدین فرد بیمه شده نیز در مواردی می‌توانند تحت تکفل او باشند، به شرطی که سن پدر بیشتر از ۶۰ سال و مادر بیشتر از ۵۵ سال باشد. در صورتی که از کار افتادگی والدین توسط کمیسیون پزشکی تایید شود، حقوق بازنشستگی دریافت نکنند یا شخص بیمه‌ شده مخارج زندگی آن‌ها را پرداخت کند نیز می‌توانند جزو افراد تحت تکفل تامین اجتماعی قرار گیرند.

افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران زن

افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان زن شامل افراد زیر هستند:

  • همسر بیمه‌گزار زن نیز می‌تواند تحت تکفل قرار گیرد به شرطی که سن او بیشتر از ۶۰ سال باشد، هزینه زندگی توسط زن تامین گردد، جزو مستمری بگیران نباشد یا اینکه از کار افتادگی او توسط کمیسیون پزشکی تایید شود.
  • فرزندان پسر فرد بیمه شده، در شرایطی که پدر آن‌ها نتواند پسران خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد تا ۲۲ سالگی می‌توانند تحت تکفل مادر خود باشند. البته باید مشغول به تحصیل باشند، شاغل نباشند یا از کار افتادگی و بیماری آن‌ها تایید شود.
  • فرزندان دختر فرد بیمه شده نیز در شرایطی که پدر آن‌ها توانایی قرار دادن بیمه برای دختران خود را نداشته باشد، تا سن ۱۸ سالگی تحت تکفل مادر خود خواهند بود. پس از ۱۸ سالگی نیز در صورتی که دختر مجرد بماند و ازدواج نکند می‌تواند جزو افراد تحت تکفل تامین اجتماعی باقی بماند.
  • پدر و مادر زنانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند هم در شرایطی می‌توانند تحت تکفل او باشند. تنها در صورتی که پدر بیشتر از ۶۰ سال و مادر بیشتر از ۵۵ سال سن داشته باشند، هزینه زندگی آن‌ها توسط فرد بیمه شده تامین شود، مستمری دریافت نکنند یا از کار افتادگی آن‌ها توسط کمیسیون پزشکی تشخیص داده شود، می‌توانند تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

شرایط افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

مدارک لازم برای تکفل

برای بهره‌مندی افراد تحت تکفل از همه بیمه‌های درمانی سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی و صندوق کارکنان دولت، باید شرایط و نکاتی رعایت شود. این افراد برای اینکه بتوانند تحت تکفل درآیند و از خدمات درمانی استفاده کنند باید شرایط را داشته باشند، مدارک لازم را ارائه دهند، روند ثبت نام را طی کنند و هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت نمایند. در ادامه به مدارکی که برای تکفل اعضای مختلف خانواده نیاز است اشاره می‌کنیم:

مدارک لازم برای تکفل همسر

برای اینکه همسر فرد بیمه شده بتواند دفترچه بیمه دریافت کند باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • یک قطعه عکس
  • دفترچه درمانی فرد بیمه‌ شده
  • تکمیل فرم درخواست برای صادر کردن دفترچه
  • اصل کارت ملی بیمه‌گزار و همسرش
  • کپی کارت ملی و دو صفحه اول شناسنامه بیمه‌گزار و همسرش، در صورتی که در بخش توضیحات شناسنامه هر یک از افراد اطلاعاتی نوشته شده باشد باید کپی آن نیز ارائه شود.

مدارک لازم برای تکفل پدر و مادر

شخص بیمه شده برای اینکه والدین خود را تحت تکفل قرار دهد باید با اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند.

مدارک لازم برای تکفل فرزندان

مدارکی که جهت تکفل فرزندان دختر و پسر برای بیمه تامین اجتماعی نیاز است عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست برای صادر کردن دفترچه بیمه
  • اصل کارت ملی و شناسنامه و کپی آن‌ها، برای افراد بالای ۱۵ سال شناسنامه حتما باید عکس‌دار شده باشد.
  • یک قطعه عکس از فرد بیمه‌گزار و فرزند بالای دو سال برای اضافه کردن به دفترچه
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای فرزندان پسر بالای ۲۲ سال
  • تاییدیه کمیسیون پزشکی در صورت داشتن نقص عضو، بیماری خاص و از کار افتادگی فرزند
  • ارائه تعهد فرد بیمه‌گزار مبنی بر عدم اشتغال و عدم ازدواج فرزند دختر

صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای همسر

بیمه‌شدگانی که همسر خود را تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی درآورده‌اند، برای صدور دفترچه برای او باید حتما به صورت حضوری به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند. مراحل صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای همسر به شرح زیر است:

  • در ابتدا باید به کارگزاری که بیمه فرد بیمه‌گزار در آن رد می‌شود مراجعه کنید و نام نویسی را انجام دهید.
  • فرم درخواست صادر کردن دفترچه را از آن‌ها دریافت کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.
  • در صورتی که همسر پیش از این تحت کفالت والدین خود بوده و دفترچه بیمه داشته، باید ابتدا برای باطل کردن دفترچه قبلی اقدام کند؛ سپس نامه ابطال را به مدارک خود اضافه نماید.
  • اگر همسر پیش از این در جایی مشغول به کار بوده، در صورت داشتن دفترچه باید مراحل قبلی را برای آن تکرار نماید.

شرایط افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

نحوه بروزرسانی افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

بیمه‌گزاران برای اینکه افراد تحت تکفل تامین اجتماعی را بروزرسانی کنند می‌توانند به دو روش حضوری و آنلاین این کار را انجام دهند. بروزرسانی آنلاین مانند ثبت مرخصی استعلاجی است و باید به نشانی eservices.tamin.ir مراجعه کنید. برای اینکه راحت‌تر بتوانید این کار را انجام دهید، در ادامه مراحل بروزرسانی را برای شما توضیح خواهیم داد:

  • اگر قصد دارید که وارد سامانه اینترنتی تامین اجتماعی شوید، در ابتدا باید از قسمت سوابق بیمه تامین اجتماعی، گذرواژه خود را دریافت کنید.
  • سپس برای انجام بروزرسانی وارد سایت tamin.ir که مخصوص ثبت افراد تبعی است شوید و بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.
  • در این صفحه نیز نام کاربری و گذرواژه‌ای که از مرحله اول دریافت کرده‌اید را وارد نمایید و بر روی گزینه ورود کلیک کنید.
  • در صفحه جدیدی که باز شده ابتدا گزینه بیمه‌شدگان، سپس خدمات نام نویسی و در نهایت مشاهده و ثبت افراد تبعی را انتخاب نمایید.
  • در این صفحه بر روی اضافه کردن فرد تحت پوشش جدید کلیک کنید.
  • سپس فرمی که در اختیار شما گذاشته می‌شود را تکمیل کنید و اطلاعات افراد تحت تکفل را وارد نمایید. در نهایت گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر نیز برای اینکه اطلاعات افراد تحت تکفل جدید را بروزرسانی کنید باید بر روی گزینه بروزرسانی کلیک نمایید.

بنابراین شما به راحتی و در منزل تنها با چند کلیک، افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی را بروزرسانی خواهید کرد. سازمان تامین اجتماعی، سایت eservices.tamin.ir را برای راحتی بیمه‌گزاران خود و انجام خدمات اینترنتی راه‌اندازی کرده است. با وجود این سایت شما می‌توانید اکثر کارهای بیمه خود و افراد تحت تکفل را به صورت اینترنتی انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی افراد تحت تکفل تامین اجتماعی پرداختیم و شما متوجه شدید که همه بیمه‌گزاران این سازمان می‌توانند پدر، مادر، همسر یا فرزندان خود را تحت کفالت قرار دهند. زمانی که این افراد تحت کفالت قرار می‌گیرند، می‌توانند از بسیاری از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند؛ اما نمی‌توانند مستمری بگیرند. علاوه بر این به صورت حضوری یا از طریق سایت تامین اجتماعی می‌توان افراد تحت تکفل را تغییر داد یا لیست آن‌ها را بروزرسانی کرد. در صورتی که در رابطه با موضوع تکفل بیمه دچار مشکل شده‌اید، بهتر است با مشاوران ما در مرکز صبا مشاور ارتباط برقرار کنید.

مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار در صبا مشاور

 

  • افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران مرد شامل چه اشخاصی می شود؟
  • افراد تحت تکفل بیمه‌گزاران زن شامل چه اشخاصی می شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *