بیمه تامین اجتماعی چیست؟ – انواع، مزایا و تعهدات

بیمه تامین اجتماعی

یکی از دغدغه‌های ذهنی شاغلان، مربوط به زمان بازنشستگی است. شاید شما هم در مورد وضعیت کاری خود دچار اضطراب هستید و به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید تا آخر عمرتان کار کنید. یکی از معروف‌ترین انواع بیمه در ایران، بیمه تامین اجتماعی است که برای تمامی شاغلان ضروری خواهد بود. با داشتن این بیمه دیگر نباید از آینده شغلی خود بترسید؛ چرا که بیمه تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی نیز حقوق شما را پرداخت خواهد کرد. در ادامه به سوالاتی مانند بیمه تامین اجتماعی چیست، چه مزایایی دارد و انواع آن کدامند می‌پردازیم. پس برای آشنایی بیشتر با این بیمه با ما همراه باشید.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در پاسخ به سوال بیمه تامین اجتماعی چیست باید بگوییم زمانی که شما شاغل هستید و در شرکتی کار می‌کنید، ضروری است که بیمه تامین اجتماعی داشته باشید. سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارکنان اداره‌ها، کارخانه‌ها و … این بیمه را قرار داده است. این سازمان تضمین می‌کند در صورتی که حق بیمه خود را پرداخت کنید، بعد از بازنشستگی از خدمات بیمه بهره‌مند خواهید شد. بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی نیز دارد و اکثر افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد‌. در واقع همه شاغلان می‌توانند خود را بیمه کنند و از خدمات زیاد و منحصربه‌فرد آن استفاده نمایند. سازمان تامین اجتماعی نیز موظف است خدمات خود را به تمامی بیمه‌شدگان ارائه دهد. پوشش این سازمان بیمه‌گر می‌تواند به صورت بیمه خویش فرما یا بیمه اجباری باشد.

آمار و ارقام نشان داده‌اند که در حدود ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور، بیمه تامین اجتماعی دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند. به علاوه در حدود سه و نیم میلیون نفر نیز از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند. بازنشستگان و بیمه‌گزاران این سازمان می‌توانند از خدمات رفاهی و مالی وزارت تعاون کار استفاده کنند. همه افرادی که دارای کد بیمه هستند و نام آن‌ها در فهرست سازمان بیمه رد شده است، می‌توانند دفترچه بگیرند و از امتیازات آن بهره‌مند شوند.

مزایای بیمه تامین اجتماعی

سوالی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند این است که مزیت بیمه تامین اجتماعی چیست؟ بیمه تامین اجتماعی مزایای زیادی دارد و به عبارت دیگر آینده شما را تضمین خواهد کرد. در ادامه به برخی از مزایای این بیمه می‌پردازیم:

  • در صورت داشتن بیمه تامین اجتماعی، پس از بازنشستگی نیز حقوق دریافت خواهید کرد.
  • زمانی که فرد شاغل از کار افتاده می‌شود و دیگر نمی‌تواند کار کند، می‌تواند از بیمه خود استفاده نماید.
  • بیمه تامین اجتماعی اکثر هزینه‌های درمانی را بر عهده می‌گیرد.
  • از این نوع بیمه برای هزینه‌های مربوط به کفن و دفن نیز می‌توان استفاده کرد.
  • سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی، کمک هزینه ازدواج نیز به بیمه‌شدگان خود پرداخت خواهد کرد.

بیمه تامین اجتماعی چیست

لیست انواع بیمه تامین اجتماعی

اکنون که متوجه شدید بیمه تامین اجتماعی چیست، بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. در ادامه لیست انواع بیمه تامین اجتماعی را برای شما قرار داده‌ایم:

بیمه اجباری

یکی از مهم‌ترین بیمه‌های موجود در لیست انواع بیمه تامین اجتماعی، بیماری اجباری است. این بیمه برای حمایت از کارمندان و شاغلان ارائه شده است. همه کارفرمایان باید برای کارمندان و کارگران خود بیمه تامین اجتماعی رد کنند و آن‌ها را تحت پوشش این بیمه قرار دهند. در صورتی که کارفرمایان از این موضوع سرپیچی کنند و کارکنان شرکت خود را بیمه نکنند، متحمل عواقب سنگینی خواهند شد. بر اساس قوانین این سازمان، کارفرما موظف است ۲۳ درصد از حق بیمه انواع بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کند و تنها ۳ درصد از آن را از حقوق فرد کم کند.

بیمه اختیاری

بیمه اختیاری یا خویش فرما مخصوص افرادی است که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و کارفرما ندارند‌. این افراد می‌توانند با پرداخت حق بیمه انواع بیمه تامین اجتماعی، خود را بیمه کنند و از خدمات و مزایای این سازمان بهره‌مند شوند. انواع بیمه تامین اجتماعی اختیاری وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای اینکه بتوانید انواع بیمه تامین اجتماعی اختیاری را دریافت کنید باید سن شما حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال باشد و حداقل ۳۰ روز حق بیمه انواع بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده باشید. به علاوه نباید تحت پوشش نوع دیگری از بیمه تامین اجتماعی باشید.

بیمه بیکاری

افرادی که به دلایلی مانند حوادث غیرمترقبه، بیماری، از کار افتادگی یا تعدیل نیرو مجبور به ترک شغل خود می‌شوند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. البته این بیمه یکی از انواع بیمه اجباری است و به کسانی که از بیمه اختیاری استفاده می‌کنند، تعلق نخواهد گرفت.

بیمه زنان خانه‌دار

سازمان تامین اجتماعی برای زنان خانه‌دار نیز بیمه در نظر گرفته است. این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که در هیچ شرکتی استخدام نشده‌اند و تمام وقت خود را در خانه مشغول به کار هستند. زنان خانه‌دار با استفاده بیمه زنان خانه دار می‌توانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند یا از هزینه‌های درمانی آن بهره‌مند شوند.

بیمه بازنشستگی

شاغلینی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند، با سابقه کار حداقل ۳۰ سال می‌توانند از بیمه بازنشستگی شوند و از مستمری خود استفاده کنند. بر اساس قوانین این سازمان، زنان در سن ۵۵ سالگی و مردان در سن ۶۰ سالگی می‌توانند مستمری بازنشستگی دریافت کنند.

بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی یکی از انواع بیمه‌های مشاغل آزاد است و برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که سابقه بیمه ندارند یا تحت پوشش بیمه والدین خود هستند.

انواع تعهدات بیمه تامین اجتماعی

پس از اینکه به سوالات بیمه تامین اجتماعی چیست و انواع آن کدامند پرداختیم، باید به تعهدات این بیمه نیز پرداخته شود. انواع تعهدات بیمه تامین اجتماعی عبارتند از:

تعهدات کوتاه مدت

برخی از خدمات و تعهدات کوتاه مدتی که بیمه تامین اجتماعی نسبت به بیمه‌شدگان دارد، شامل موارد زیر هستند:

  • این سازمان در زمان بارداری، بیماری یا بروز حوادث، حمایت‌های درمانی ارائه می‌دهد.
  • در زمان بیماری، غرامت دستمزد پرداخت خواهد کرد.
  • در زمان بارداری نیز غرامت دستمزد پرداخت می‌کند. البته جدیدا پوشش نازایی نیز به تعهدات کوتاه مدت این سازمان اضافه شده است. برای درمان نازایی و کاهش هزینه‌های مربوط به آن می‌توانید از بیمه تکمیلی استفاده کنید.
  • در صورتی که برای درمان یک بیماری مجبور به سفر باشید، سازمان تامین اجتماعی هزینه‌های سفر و اقامت شما و همراهتان را بر عهده می‌گیرد.
  • برای خرید وسایل کمک پزشکی مانند پروتز و اورتز به شما کمک می‌کند.
  • کمک هزینه ازدواج در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهد.
  • هزینه‌های مربوط به کفن و دفن نیز جزو تعهدات کوتاه مدت این سازمان هستند.

پوشش بیماری‌های خاص

سازمان تامین اجتماعی قصد پوشش برخی بیماری‌های خاص مانند اوتیسم را دارد. طبق مصوبه شورای عالی این سازمان باید از بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص حمایت کند؛ به همین دلیل تامین اجتماعی در صدد است تا پوشش بیمه‌ای و خدمات خود را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی کارهای درمانی مانند شیمی‌درمانی را می‌توان در مراکز طرف قرارداد این سازمان انجام داد.

تعهدات بلند مدت

سازمان تامین اجتماعی علاوه بر خدمات کوتاه مدت و خدمات درمانی، برخی خدمات بلند مدت نیز برای بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • از کار افتادگی کلی یا جزئی
  • مستمری بازماندگان
  • مستمری بازنشستگی
  • عیدی و هدایای نقدی و غیرنقدی برای مستمری بگیران

بیمه تامین اجتماعی چیست

بیمه عمر تامین اجتماعی

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری، بیمه عمر نام دارد که با نام‌های دیگری مانند بیمه زندگی یا بیمه آتیه نیز شناخته می‌شود. بیمه عمر نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت است و بیمه‌گزار باید به طور ماهانه حق بیمه خود را پرداخت کند تا بتواند از مزایای آن استفاده نماید. بیمه عمر به این صورت است که بیمه‌شدگان در هر ماه با پرداخت مبلغی مشخص، بیمه را خریداری می‌کنند و این پول در حساب آن‌ها پس‌انداز می‌شود. بعد از گذشت چند سال که به طور معمول حداقل ۵ سال است، می‌توانند خود سرمایه و سود حاصل از آن را به صورت مستمری یا یکجا دریافت کنند. برای اینکه سود دریافتی بالاتر باشد، پیشنهاد می‌شود که بیمه‌گزار برای سال‌های بیشتری حق بیمه را پرداخت کند.

اکنون شما پاسخ سوال بیمه تامین اجتماعی چیست را می‌دانید و شاید این سوال برایتان پیش آید که بیمه عمر این سازمان چیست و چه تفاوتی با سایر بیمه‌های عمر دارد؟ بیمه عمر تامین اجتماعی از نظر شرایط با سایر بیمه‌های عمر تفاوت چندانی ندارد؛ البته بیمه عمر مربوط به تامین اجتماعی فقط به مستمری بگیران و بازنشستگان تعلق می‌گیرد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، بیمه تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه است که همه افراد برای تضمین آینده خود به آن نیازمند هستند. همه کسانی که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار هستند یا نیاز درمانی دارند می‌توانند از این بیمه کمک بگیرند. البته این بیمه فقط مخصوص شاغلین نیست و دانشجویان، زنان خانه‌دار و افراد بیکار‌ نیز با پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات و مزایای آن بهره‌مند شوند. در این مقاله برای شما توضیح دادیم که بیمه تامین اجتماعی چیست. علاوه بر این انواع و مزایای این بیمه را برایتان شرح دادیم تا متوجه کاربرد و اهمیت آن شوید. رد صورت نیاز به مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قانون کار با مشاروان ما در مرکز صبا مشاور تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید در بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار در صبا مشاور

  • مزایای بیمه تامین اجتماعی چیست؟ 
  • چند نوع بیمه تامین اجتماعی وجود دارد؟
  • تعهدات بیم تامین اجتماعی شامل چه مواردی است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *