بازگشت بحث سن بازنشستگی به کمیته تخصصی برای بررسی بیشتر

بازگشت بحث سن بازنشستگی به کمیته تخصصی برای بررسی بیشتر

بازگشت بحث سن بازنشستگی به کمیته تخصصی برای بررسی بیشتر

وی ضمن تاکید بر اینکه بررسی این ماده یکی از پر چالش‌ترین موارد برنامه هفتم بود، گفت: پیشنهاد دولت در زمینه تغییرات سن بازنشستگی پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته به کمیته تخصصی بازگشت تا به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در لایحه بند چ این ماده سهم دولت از پرداخت حق بیمه کاهش و در عوض سهم بیمه شده افزایش پیدا کرده بود که این موضوع هم با اخطار قانون اساسی که داده شد، از لایحه فوق حذف شد. درخصوص نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی نیز پیشنهاد دولت مبنی بر متوسط ۵سال آخر حذف و به همان رویه فعلی یعنی متوسط ۲سال بازگشت.

کاهش سنوات ارفاقی بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

رئیس کمیته‌ی بهره برداری عادلانه اراضی، تولید و اشتغالِ کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مورد بند مربوط به اصلاح و کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت:

  • مصوب شد که ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های گروه ب با ماهیت سخت و زیان آور، برای هر سال خدمت، یک و نیم سال ارفاق در نظر گرفته شود بنابراین همان قانون فعلی در رابطه با این افراد پابرجا خواهد ماند.
  • در مورد ۵۰ درصد از شغل‌های سخت که کمتر از حد متوسط هستند کمیسیون مصوب کرد که برای هر سال خدمت، یک و سه دهم سال سابقه و حداکثر هفت سال در نظر گرفته شود.
  • همچنین کمیسیون مصوب کرد برای تمامی عناوین شغلی گروه‌ الف باعنوان محیط سخت و زیان‌آور برای هر سال، یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال سابقه لحاظ شود.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس ادامه داد: همانگونه که در موضوع حذف ارز ترجیحی مشاهده کردیم و ما نیز هشدارهایی برای این اقدام دولت دادیم که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت، شوک درمانی برای اصلاحات اساسی اقتصادی در کشور موفقیت آمیز نبوده و متضرر اصلی این جراحی‌ها نیز آحاد مختلف مردم و بخصوص طبقه ضعیف و متوسط بوده‌اند. لذا با توجه به شرایط کشور، اصلاحات مورد نیاز، چه در موضوع صندوق های بازنشستگی و چه در سایر موضوعات مشابه، باید بصورت تدریجی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی و مطالبات جامعه هدف تنظیم شود چراکه بدون همراهی مردم هرگونه اصلاحات، پرهزینه و یا ناممکن خواهد بود.

 

کاهش-سنوات-ارفاقی-بازنشستگی-مشاغل-سخت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *