نکات مهم در خصوص دریافت حق اولاد

حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مطابق ماده  ۸۶ قانون تامین اجتماعی حق اولاد  به کسانی تعلق می گیرد که سابقه ۷۲۰ روز بیمه پردازی داشته باشند.سابقه ۷۲۰ روز  می تواند به صورت مستمر و پیاپی نباشد تنها بایستی جمع مدت سابقه ۷۲۰ روز باشد که در این صورت مشمول دریافت حق اولاد می گردند.

مبلغ حق اولاد بر مبنای معادل ۳روز حداقل دستمزد برای هر فرد محاسبه می شود. به عبارتی دیگر اگر دستمزد هر فرد بیش از حداقل دستمزد باشد محاسبه حق اولاد شخص بر اساس حداقل دستمزد و به میزان ۳روز برای هر اولاد به وی تعلق می گیرد.

مطابق بند یک  ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی  حق اولاد  تا دو فرزند مقرر به پرداخت می باشد و همچنین حق اولاد در صورتی به بیمه پرداز تعلق می گیرد که فرزند یا کمتر از ۱۸ سال داشته باشد ، محصل باشد و یا بر اثربیماری دارای نقص عضو باشد که طبق گواهی پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون قادر به کار نباشد.

بر اساس قانون تنظیم جمعیت و خانواده مصوب  سال ۱۳۹۹ مطابق بخشنامه ای که از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ابلاغ گردید موضوع ماده ۸۶ در خصوص حداکثر دو فرزند طبق نامه مورخ ۲۷/۱۲/ ۹۹ ملغی شده و محدودیت برداشته شد و حق اولاد به تعداد فرزندانی که کارگر داشته باشد و شامل شرایط قانونی ذکر شده  باشند تعلق می گیرد.

نکته: حق اولاد مشمول کسر بیمه نمی باشد و به عنوان مبلغ ثابت و بدون کسورات در وجه کارگر بایستی پرداخت گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *