شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

به دلایل مختلف، کارگر این توانایی را دارد که از کارفرما بدون قرارداد شکایت کند؛ وجود قرارداد یک اهرم حمایتی برای کارگران است تا این توانایی را داشته باشند تا از حق خود دفاع نمایند. قانونگذار، قراردادها را به صورت شفاهی به رسمیت شناخته و برای آنها اعتبار تعیین کرده است، امروز برخی از کارگران به دلایل مختلف اقدام به نوشتن قرارداد رسمی و کتبی نمی‌کنند و این کار در برخی مواقع می‌تواند مشکلاتی برای آنها به وجود بیاورد.

اختلاف و نارضایتی در محیط کار در بیشتر مواقع به وجود می‌آید و قوانین کشور و اداره کار این حق را برای کارگر یا حتی کارفرما قرار داده است تا بتوانند شکایت کرده و حق خود را دریافت کنند، حتی کسانی که بدون قرارداد هستند نیز می‌توانند با توجه به یکسری شرایط از کارفرما شکایت نمایند. به دلیل روابط بین کارفرما و کارگر و اهمیت آن در حال حاضر کشور ایران دارای قانون و شرایط معینی است که هر دو نفر بتوانند بدون مشکل با یکدیگر کار کرده و اگر مشکلی به وجود آمد بتوانند حق خود را دریافت کنند؛ در ادامه به بررسی این موضوع در مورد مراحل، شرایط و نحوه ی شکایت از کارفرما بدون قرارداد می‌پردازیم.

چرا کارفرمایان بدون قرارداد نیرو استخدام می‌کنند؟

بسیاری از کارفرمایان برای قطع همکاری در هر شرایط و زمان اقدام به استخدام کارگر و کارمند بدون عقد قرارداد می‌کنند، این کار باعث می‌شود تا آنها از نظر قانونی مسئولیتی در قبال نیروهای خود نداشته باشند؛ البته ثابت کردن همکاری بین کارگر و کارفرما بسته به عقد قرارداد نیست و این افراد می‌توانند با استفاده از شاهد و حتی فیش حقوقی این کار را ثابت کنند.

به طور کلی وجود قرارداد کتبی باعث می‌شود تا کارگران بتوانند به راحتی از حق خود دفاع کنند، بسیاری از کارفرماها برای پرداخت نکردن حقوق کارگر و بیمه نکردن آن حاضر به بستن قرارداد نیستند و این کار باعث می‌شود آنها بتوانند هر موقع مایل بودن اقدام به اخراج و برکنار کردن نیروهای خود کنند؛ این کار ممکن است مشکلاتی را برای نیرو ایجاد کرده و شکایت از کارفرما را به همراه داشته باشد.

بعضی از مهم‌ترین موارد تخلف کارفرما

از مهمترین موارد تخلف کارفرما که باعث شکایت کارگر از کارفرما می‌شود، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگر یا به تعویق انداختن آن
  2. پرداخت نکردن سایر حقوق مالی مانند پاداش، مزایا و سنوات خدمت.
  3. مانع از بازگشت کارگر به کار توسط کارفرما در صورتی که منع قانونی برای بازگشت او وجود نداشته باشد.
  4. اگر کارفرما بیش از میزان قانونی، کارگر را مجبور به کار کند.
  5. در صورت خودداری کردن کارفرما از اعطای مرخصی به کارگر به طور ضروری و قانونی.
  6. بیمه نکردن کارگر به وسیله کارفرما
  7. عدم پرداخت خسارات وارده به کارگر به دلیل تامین نکردن لوازم ایمنی توسط کارفرما.

در صورت شکایت از کارفرما بدون قرارداد و مشخص شدن نتیجه دادرسی، کارفرما موظف به پرداخت تمام خسارات و دستمزد و حقوق کارگر می‌باشد، کارگران می‌توانند برای تایید و صحت حرف‌های خود از طریق شهادت دیگر کارمندان یا کارگران و نشان دادن فیش حقوقی، اقدام به شکایت و گرفتن حق خود نمایند.

شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟

با وجود امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد این کار نیاز به یکسری شرایط مخصوص دارد، برای مثال در اولین مرحله شخص باید دارای اهلیت قانونی باشد یعنی علاوه بر داشتن عقل به بلوغ و رشد کافی رسیده باشد در غیر این صورت ولی یا قیم قانونی او باید برای شکایت اقدام کند. از دیگر شروط این کار قانونی بودن آن است و در این صورت کارگر می‌تواند نسبت به شکایت اقدام کند.

علاوه بر این، برای شکایت کردن کارگر از کارفرما، باید حداقل دارای یک مدرک مانند پرینت دستگاه ثبت ورود و خروج، شاهد شهود، داشتن سوابق رد بیمه، استشهاد کتبی و مدارکی از این قبیل باشد و در مورد دیگر اگر فرد تمایل به ثبت اینترنتی شکایت خود در سامانه جامع روابط کار دارد باید به این سایت وارد شده و یک حساب ایجاد نماید تا بتواند از کارفرما بدون قرارداد کار شکایت کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

چگونگی شکایت از کارفرما بدون قرارداد

به طور کلی شکایت از کارفرما بدون قرارداد به صورت اینترنتی و حضوری انجام می‌شود، در روش حضوری نیاز است تا کارگر با در دست داشتن مدارک ذکر شده به اداره کار رفاه و تعاون اجتماعی مراجعه کرده و سپس اقدام به ثبت سفارش خود کند؛ شکایت او در وقت مقرر و در زمان تعیین شده در جلسه رسیدگی شده و پس از بررسی مدارک نتیجه آن اعلام می‌شود.

در روش اینترنتی فرد متقاضی باید به آدرس اینترنتی prkar.mcls.gov.ir که سامانه جامع روابط کار است مراجعه کرده و پس از ثبت نام کردن اقدام به دریافت نام کاربری و رمز عبور کند، پس از ورود به سایت باید گزینه پنجره خدمات را انتخاب کند و سپس گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید و سفارش خود را ثبت کند. پس از پایان ثبت نام کارگر باید منتظر دریافت پیامک از این سامانه باشد تا وقت رسیدگی و حضور او در جلسه ابلاغ شود.

مهلت شکایت از کارفرما بدون قرارداد چقدر است؟

به طور معمول هیچ محدودیت زمانی برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد وجود ندارد و این افراد می‌توانند هر موقع که مایل باشند نسبت به شکایت اقدام کنند، علاوه بر این حتی بعد از فوت کارگر و پس از گذشت چند سال، بازماندگان می‌توانند از کارفرما شکایت کرده و حقوق کارگر را مطالبه نمایند. بهتر است بدانید فقط شکایت بر علیه اخراج کارگر دارای قانون محدودیت زمان بوده و کارگر فقط ۳۰ روز بعد از اخراج مهلت شکایت از کارفرما بدون قرارداد را دارد، البته بهتر است اگر کارگر قصد شکایت از کارفرما را دارد هر چه زودتر نسبت به این کار اقدام کرده و سریعتر به مراجع ذی صلاح علیه کارفرما مراجعه کرده تا بتواند زودتر به حقوق خود دست پیدا کند.

جهت شکایت از کارفرما بدون قرارداد چه مدارکی لازم است؟

برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد نیاز به یک سری مدارک می‌باشد تا مراجع بتواند بدون مشکلی به آن رسیدگی کند، از مهمترین مدارک مورد نیاز برای این کار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدارک هویتی کارگر
  • نام کاربری و رمز عبور در سامانه روابط کار
  • مدارک ثبت کارگر در خصوص شکایتی که داشته است
  • مدارکی که کارگر بر علیه کارفرما تهیه کرده است و نشان می‌دهد که ادعای او صحیح است؛ این مدارک می‌توانند حداقل یک یا چند مورد شامل پرینت واریزی‌های حساب از طرف کارفرما برای کارگر، پرینت پیام‌های رد و بدل شده میان کارفرما و کارگر، سوابق بیمه، استشهادنامه‌ی کتبی همکاران و غیره باشد.

علاوه براین داشتن مدارکی مانند حکم استخدام، حکم ارتقاء شغلی، فیش یا رسید حقوق، حضور و غیاب یا ورود و خروج کارگر از محل کار، کارت بهداشت صادر شده برای کارگر و مدارک معاینات پزشکی استخدام نیز می‌تواند جزء مدارک مفید جهت شکایت از کارفرما بدون قرارداد باشد.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

هزینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد

بسیاری از افراد مخصوصاً کارگران سوال می‌کنند هزینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد چقدر است؟ این افراد به دلیل اینکه فکر می‌کنند این هزینه بسیار زیاد است از شکایت و گرفتن حقوق خود منصرف می‌شوند؛ بهتر است بدانید شکایت از کارفرما هیچگونه هزینه‌ای برای کارگر ندارد و فقط در صورتی که کارگر قصد داشته باشد برای اولین بار در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کند در این صورت باید مبلغ ناچیزی پرداخت کرده و سپس بقیه مراحل کار به صورت رایگان انجام می‌شود. البته در برخی مواقع که کارگر قصد گرفتن وکیل برای شکایت از کارفرما را دارد نیز نیاز به پرداخت هزینه‌های مختلفی می‌باشد ولی در غیر اینصورت این پروسه رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه به صورت مستقیم توسط کارگران نیست.

در این مطلب به بررسی کامل شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار پرداختیم. در صورت نیاز به مشاوره در زمینه قانون کار و بیمه تامین اجتماعی از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت با مرکز صبا مشاور تماس حاصل فرمائید. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان سودمند واقع شده باشد.

برای دریافت مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار با صبا مشاور تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *